Rönesans Dönemi Sanatçıları, Mimarları, Bilim Adamları, Bestecileri

Rafael'in Atina Okulu Tablosu

Rönesans dönemi sanatçıları başlığında ressamları, mimarları, yazarları, bestecileri, bilim insanlarını, filozofları, kaşifleri ve gezginleri listeledik.

Rönesans Dönemi Ünlü Kişiler

Rönesans döneminde yaşamış Sanatçılar, Ressamlar, Mimarlar, Yazarlar, Besteciler, Bilim İnsanları, Filozoflar, Kaşifler ve Gezginler liste olarak aşağıda yer almaktadır;

Rönesans Ressamları ve Mimarları

  • Albrecht Altdorfer
  • Jean Bullant
  • Agnolo Bronzino
  • Pieter Brueghel the Elder
  • Pieter Brueghel the Younger
  • Jan Brueghel the Younger
  • Filippo Brunelleschi
  • Marco Cardisco
  • Juan de Castillo
  • Androuet du Cerceau
  • Jean Clouet
  • François Clouet
  • Colantonio
  • Lucas Cranach the Elder
  • Lucas Cranach the Younger
  • Philibert Delorme
  • Donatello
  • Albrecht Dürer
  • Hans Dürer
  • Jean Fouquet
  • Rosso Fiorentino
  • Francesco Fiorentino
  • Piero della Francesca
  • Marcus Gheeraerts
  • Lorenzo Ghiberti
  • Leonardo da Vinci
  • Domenico Ghirlandaio
  • Giuliano da Sangallo
  • Giorgione
  • Giotto di Bondone
  • Jean Goujon
  • George Gower
  • Benozzo Gozzoli
  • El Greco
  • Matthias Grünewald
  • Juan de Herrera
  • Nicholas Hilliard
  • Francisco de Holanda
  • Hans Holbein the Younger
  • Inigo Jones
  • Conrad Faber von Kreuznach
  • Pierre Lescot
  • Fra Filippo Lippi
  • Lorenzo Lotto
  • Pedro Machuca
  • Andrea Mantegna
  • Masaccio
  • Antonello da Messina
  • Michelangelo
  • Luis de Morales
  • Bernardo Morando
  • Pietro Negroni
  • Isaac Oliver
  • Philibert de l’Orme
  • Andrea Palladio
  • Palma Vecchio
  • Palma il Giovane
  • Pietro Perugino
  • Sebastian del Piombo
  • Andrea Pisano
  • Bernard Palissy
  • Germain Pilon
  • Pisanello
  • Jan Polack
  • Jacone Puligo
  • Giovanni Baptista di Quadro
  • Jan van Eyck
  • Francesco Primaticcio
  • Raphael
  • Stanislaw Samostrzelnik
  • Sebastiano Serlio
  • Luca Signorelli
  • Diego Siloe
  • Il Sodoma
  • Tintoretto
  • Titian
  • Juan Bautista de Toledo
  • Andres de Vandelvira
  • Paolo Veronese
  • Rogier van der Weyden
  • Andreas Vesalius

Rönesans Bilim İnsanları

  • François d’Aguilon
  • Petrus Apianus
  • Tycho Brahe
  • Gerolamo Cardano
  • Nicolaus Copernicus
  • Gemma Frisius
  • Galileo Galilei
  • Marin Getaldić
  • Johannes Kepler
  • Guidobaldo del Monte
  • John Napier
  • Pedro Nunes
  • William Oughtred
  • Luca Pacioli
  • Robert Recorde
  • Niccolò Fontana Tartaglia

Rönesans Yazarları

  • Ludovico Ariosto
  • Martin Bauzer
  • Luís de Camões
  • Baldassare Castiglione
  • Miguel de Cervantes
  • Geoffrey Chaucer
  • John of the Cross
  • John Donne
  • Alberico Gentili
  • Marko Gerbec
  • Ben Jonson
  • Luis de León
  • Christopher Marlowe
  • Petrarch
  • Christine de Pizan
  • Poliziano
  • François Rabelais
  • Fernando de Rojas
  • Lope de Rueda
  • Pierre de Ronsard
  • William Shakespeare
  • Catherine of Siena
  • Cicco Simonetta
  • Garcilaso de la Vega
  • Gil Vicente

Rönesans Filozofları

  • Robert Boyle
  • Nicholas of Cusa
  • Niccolò Machiavelli
  • Pico della Mirandola
  • Martín de Azpilcueta
  • Francis Bacon
  • Giordano Bruno
  • Tommaso Campanella
  • Nicholas of Cusa
  • Cornelis Drebbel
  • Desiderius Erasmus
  • Marsilio Ficino
  • Pietro Pomponazzi
  • Francesco Guicciardini
  • Michel de Montaigne
  • Thomas More
  • Antonio Serra
  • Francisco Suárez
  • Bernardino Telesio
  • Francisco de Vitoria

Rönesans Bestecileri

  • Gilles Binchois
  • William Byrd
  • Antonio de Cabezón
  • Josquin des Prez
  • John Dowland
  • Guillaume Dufay
  • Michelangelo Falvetti
  • Giovanni Gabrieli
  • Vincenzo Galilei
  • Orlando Gibbons
  • Jacobus Handl
  • Heinrich Isaac
  • Clément Janequin
  • Orlandus Lassus
  • Luca Marenzio
  • Claudio Monteverdi
  • Cristóbal de Morales
  • Thomas Morley
  • Jean Mouton
  • Johannes Ockeghem
  • Jacopo Peri
  • Giovanni Pierluigi da Palestrina
  • Michael Praetorius
  • Thomas Tallis
  • John Taverner
  • Tomás Luis de Victoria
  • Adrian Willaert
  • Carlo Gesualdo

Rönesans Kaşifleri ve Gezginleri

  • Christopher Columbus
  • Amerigo Vespucci
  • Vasco Núñez de Balboa
  • Gonçalo Álvares
  • John Cabot
  • Giovanni Francesco Gemelli Careri
  • Jacques Cartier
  • Samuel de Champlain
  • Gaspar Corte-Real
  • Hernán Cortés
  • Bartolomeu Dias
  • Diogo Dias
  • Sir Francis Drake
  • Juan Sebastián Elcano
  • Vasco da Gama
  • Prince Henry
  • Willem Janszoon
  • Ferdinand Magellan
  • Gerardus Mercator
  • Vicente Yáñez Pinzón
  • Francisco Pizarro
  • Marco Polo
  • Juan Ponce de Leon
  • Abel Tasman
  • Giovanni da Verrazzano
  • João Gonçalves Zarco

Rönesans Dönemi Eserleri

Rönesans dönemi eserlerinden belli başlı olanlar aşağıda yer almaktadır;

Atina Okulu

Bu tabloda antik felsefenin temellerinin atılmış olduğu Atina Okulu içinde Platon ve Aristo’nun görüntüleri göze çarpmaktadır. Platon eliyle yukarıyı gösterirken Aristo aşağıyı yani yeryüzünü göstermektedir. Bu da düşünceler dünyası ile gerçek dünyanın karşılaşmasını, yani ahlak ve inançlar ile bilim ve gerçeklerin çatışmasını göstermektedir. Bu bakımdan ilgili tablonun Rönesans döneminde toplumun düşünce yapısının değişmeye başladığını gösterdiği söylenebilir. 

Adem’in Yaratılışı

Tabloda ilk olarak insanın nasıl yaratılmış olduğu sorusuna cevap arandığı göze çarpmaktadır. İnsanın yaratılışı, tanrı olarak portrelenilen kişinin Adem karakterine dokunuşu olarak betimlenmiştir. Yaratılış konusunun dinin dogmalarından sıyrılanarak bu şekilde irdelenmesi, gelişmişliğe açık bir işarettir. Ayrıca resimde dikkat çekmiş konulardan biri de Adem figürünün asık suratı ve bir bakımdan yaratılmış olmaktan memnuniyetsiz ifadesidir.

İnsanın dinin etkisinden çıkmasının üzerine tanrıya yabancılaşabildiği gerçeğini de gösteren resimde, yeni bir döneme geçildiği gerçeği belli olmuştur. Resimdeki son detay da tanrı figürünün ortasında bulunduğu kırmızı örtünün beynin anatomisini andırmasıdır. Bu detay da insanı yaratan varlığın beyni olduğunu, yani insanın düşünerek var olduğunu vurgulamaktadır. Ayrıca anatomi ile ilgili çalışmaların başlanması ile pozitif bilimlerin etkisinin artması da bu detaydan çıkarılabilecek bir yorumdur.

Günmerkezci Düzen

Kopernik, Dünya’nın hareket halinde olduğunu belirtmekle beraber ilk defa güneşin merkezde olduğu bir gezegenler düzenini betimlemiştir. İnsanı merkez alan ve doğal olarak insanın yaşam alanı olan Dünya’yı evrenin merkezi olarak kabul eden inançsal astronomi yaklaşımına bu şekilde karşı çıkması, Kopernik’ in bilime ve verilere ne kadar güvendiğini de ispatlamaktadır. Dönemin dini otoriteleri tarafından da tepki gören Kopernik’ in yegane motivasyonu, kuramının matematik ve gözleme dayanıyor oluşu kısacası pozitif bilimler ışığında çalışmış olmasıdır.

Othello

Shakespeare’in “Othello” kitabında baş karakter bir siyahidir. Kitabın konusu ise gayet erdemli ve düzgün olan bu adamın sadece siyahi olmasından dolayı toplumda hor görülmesidir. Bu şekilde bir bakımdan da orta çağ toplum düzenini eleştiren Shakespeare, insanı insan yapan olgunun ten rengi değil duruşu olduğunu belirtmiştir. ”Olmak ya da olmamak, bütün mesele bu.” cümlesiyle de Shakespeare, insanın sadece yaptıkları doğrultusunda dünyada yerini alabileceğini ve varlığını kesinleştirebileceğini belirtmiştir. 

Denemeler

Montaigne’nin denemeler kitabı kendi türündeki ilk kitap olması yanında içeriğinin Yunan ve Latin yazarlardan da alıntılar içermesi bakımından önemlidir. Şu cümlelere bakarak denemelerin beslendiği kaynağı ve o dönemdeki değişen dünya düşüncesini yansıtması açısından değerlendirilebilir. “Sokrates söylemiş diye değil, kendi yaratılışıma uyarak, üstelik aşırılığa bile kaçarak, bütün insanları hemşerim sayıyorum. Bir Polonyalı’yı tıpkı bir Fransız gibi kucaklıyorum, dünya ile akrabalığımı kendi ulusumla akrabalığımın üstünde tutuyorum.” Montaigne’in “Denemeler” kitabında belirttiği bu cümle, kendisinin çağına göre ileride olan dünya görüşünü belirten niteliktedir.

Don Kişot

Cervantes’in Don Kişot kitabında Don Kişot karakterinin bir bakımdan Hz. İsa’nın karikatürize edilmiş hali olduğundan söz edilmektedir. Don Kişot’un her zaman kötülüğün karşısında duran ve dürüst bir insan olmasının yanında sürekli yıkılması ve başarısız olması, Hristiyanlığın da bir yerden sonra eski etkisini yitirerek bir bakımdan başarısızlığa uğramış olduğunu sembolize etmektedir. Bu örnekler toplu olarak mercek altına alındığında dikkat çeken ortak nokta ise her birinin orta çağda hüküm süren Hristiyanlığa karşı bir tepki niteliğinde olması ve o dönemdeki toplu düzenini iğnelemesidir. Buradan çıkarılabilecek asıl sonuç ise, Rönesans faaliyetlerini başlatan temel nedenin yoğun din etkisinin oluşu ve Rönesans’ın en büyük yararı sağlayan yanının da dinin tesirinden kurtulunmuş olmasıdır.

Not: Bu konuyla ilgili olarak Rönesans Ressamları Kimlerdir? Rönesans Tabloları başlıklı yazımızı da inceleyebilirsiniz.

İlgili Yazılar
Yorum Yapın

İlk Siz Haberdar Olun!
E-posta adresinizi girin, yeni içeriklerimiz e-posta adresinize gelsin.